Afføringsprøven

Aflevere en afføringsprøve og få omfattende analyse.

Mange kroniske sygdomme er forårsaget af fordøjelsesproblemer og utilstrækkelig næringsstof absorbering. Selv med en meget komplet og afbalanceret kost, skal næringsstoffer fordøjes for at transportere vitaminer til forskellige dele af kroppen. Korrekt gastrointestinal funktion sikrer også eliminering af giftige molekyler, mikrober og ufordøjede madpartikler fra kroppen for at forhindre infektioner, toksiske reaktioner, intolerance og andre helbredsproblemer.

Det er almindeligt kendt at ubalance i tarmfloraen kan føre til gastrointestinale lidelser. Men forskning viser også forhold mellem mave-tarm og andre systemer i kroppen, såsom neurologiske, lever og immunforsvar.

Tarmfloraen spiller  også en stor rolle for optagelsen af fedtstoffer via deres omdannelse af galdesyresaltene, ligesom fx vitaminerne thiamin, riboflavin, cyanocobalamin (B12) og K-vitamin dannes af tarmsymbionter. På den anden side, hjælper gavnlige bakterier med vitamin absorption og forhindrer infektioner.

Når kroppen er stresset ses der forstyrrelser i mavesyreproduktionen og enzymproduktionen, hvilke kan resultere i ufordøjet mad i tarmen. Hvis maden er ufordøjet i tarmen øges denne forrådnelsesbakterie hvilket resulterer i symptomer som ildelugtende afføring, luft i mave, diarre og forstoppelse, mm.

• Vitamin eller mineralmangel
  • Faldende energi
  • Nedsat præstation
  • AD(H)D